Uppdatera din webbplats med rätt sökord

i SEO

När The Times tvingade sina redaktörer och rubriksättare att skriva ”Britney Spears” istället för bara ”Britney” ökade trafiken från Google med 21 procent på bara en månad (!).
Att sökmotoroptimera en webbplats med hjälp av olika tekniker och analysverktyg har länge dominerat SEO-arbetet. Att däremot med hjälp av texter, ordval och bilder göra detsamma är dessvärre inte lika vanligt, trots att 25-50% av besökarna vanligtvis kommer från en söktjänst som Google.

Hur vet jag vad Google ser?

För att bestämma innehållet på en webbplats eller en sida använder sig Google av titlar, rubriker och texter. Detta gör att ett besök av farbror Google kan jämställas med en helt vanlig besökare, med det stora undantaget att han eller hon är blind. Blinda användare har som du säkert känner till svårt att använda musen och att se bilder eller bildspel.

Testa själv! Kan du ta dig igenom din webbplats och göra ett avslut bara med hjälp av att ”tabba” och använda mellanslag och retur? För att göra det än mer likt Googles egen lilla indexeringsspindel slår du även av Javascript i din webbläsares inställningar och håller tummarna att din navigering, länkar och bilder fortfarande är klickbara.
Plockar du sedan bort all färg och form genom att inte tillåta att din webbläsare laddar CSS’n (Stylesheet) får du nu fram en helt strippad webbplats med bara text, bilder och blålänkar – precis så som söktjänsterna läser ditt innehåll!

Skillnaden blir många gånger enorm. Ditt innehåll lyfts helt plötsligt upp till ytan och du kan följa rubriksättningar m.m. på ett överskådligt sätt. Här är det nu läge att se över ordval och beskrivningar som tidigare förlitat sig tjusiga färger och former.

TeamSportia.se så som de flesta ser den

TeamSportia.se så som de flesta ser den


TeamSportia.se så som Google ser den

TeamSportia.se så som Google ser den

Välj ord och optimera med måtta

Vill du optimera din webbplats för t ex fotbollsskor duger det inte med rubriker som ”Vårens nyheter”. Du borde överväga formuleringar som ”Vårens nya fotbollsskor” eller liknande.

Är du osäker på vad du ska optimera för – skor eller fotbollsskor, använder du dig av Googles eget sökordshjälpmedel som visar antalet sökningar, annonsörskonkurrens men framförallt alternativa ord och fraser som kan ge dig än mer trafik.

Passa även på att se över listor, bilder och bildspel som många gånger bara är just listor eller bilder med en intetsägande rubrik då innehållet många gånger är självförklarande. För dig. Inte för en blind användare som Google.
Rubriksätt topplistor med en beskrivning av vad listan egentligen innehåller. I vårt fotbollsexempel kanske listan idag har rubriken: Senast inkommet där en mer beskrivande rubrik skulle vara Senast inkomna fotbollsskor, vilken förutom en högre användarnytta då även har fördelen att återigen vikta upp ordet fotbollsskor.

Ett varningens finger: Tänk på att din webbplats är till för dina kunder, inte sökmotorer. Upprepningar, dåligt språkbruk och märkliga ordval lyser igenom och du bör alltid sträva efter att ge dina besökare en så trevlig upplevelse som möjligt. Överarbeta inte! Tänk Britney och Britney Spears.

Relaterade inlägg:

  1. Få ordning på din besöksstatistik genom att ange rätt standardsida Efter att ha använt Google Analytics ett tag kommer du...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: SEO-utvärdering med Webmaster Tools

Senare inlägg: Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil