Statistik och analys med Google Analytics

i Google Analytics

google-analytics-logoGoogle Analytics är gratis att använda och hjälper tusentals svenska företag oavsett storlek, i alla branscher, att mäta och analysera besöksdata på internet. Som den sammanhållande länken mellan sökordsmarknadsföring och avslut används Google Analytics till att mäta resultat, analysera besöksdata, reducera kostnader och förbättra din synlighet i sökmotorerna.

Ingenting är gratis, eller?

Jämfört med verktyg som Omniture SiteCatalyst, Webtrends eller Nielsen SiteCensus som kostar tusentals kronor att sätta upp och licensiera finansierar Google analysverktyget med AdWords. Med hjälp av Analytics-data kan Google ständigt förbättra AdWords till att bli än mer effektivt.
Den största utmaningen med att välja ett gratisverktyg som Analytics är att du inte kan förvänta dig den support du får från leverantören av ett verktyg som du betalar för. Det finns dock mer information och hjälp att få än till något annat verktyg genom forum, andra användare och bloggar som denna :-)

Är det några större sajter i Sverige som använder Analytics?

I Sverige använder några av Sveriges största webbplatser Analytics för att optimera tjänster, trafik och sin internetmarknadsföring. Efter tidningen Internetworlds utnämningar av Sveriges 100 bästa sajter 2008 sammanställde Lars Johansson på bloggen Webbanalys fördelningen av analysverktyg och det visade sig att över 50% av de prisbelönta sajterna använder Google Analytics.

Relaterade inlägg:

  1. Kom igång med Google Analytics Oavsett om du redan idag använder ett statistikverktyg eller inte...
  2. Använd profiler och filter i Google Analytics för dina subdomäner För att få en samlad bild över dina besökare räcker...
  3. Koppla ihop AdWords med Analytics För att kunna följa och utvärdera din PPC-annonsering genom Adwords...
  4. Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil Om din webbplats består av en eller flera subdomäner behöver...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Senare inlägg: Kom igång med Google Analytics