Städa upp din innehållsrapport i Google Analytics

i Google Analytics

bestSom ansvarig för ditt företags framfart på nätet har du en ständig utmaning i att förstå vilka sidor användarna besöker och vad de gör där. Vad läser de? Vart klickar de sig vidare? Vilka sidor återkommer de till och vilka sidor konverterar bäst?

Din bästa vän för att förstå din webbplats innehåll börjar därför i Google Analytics och rapporten ”Bästa innehållet”. Tyvärr kan slutsatserna ur denna rapport ibland göra mer skada än nytta och det beror oftast på kladdigt, osammanhängande och ostrukturerat data. Typiskt för denna nedsida är dynamiskt genererade sidor med olika frågeparametrar och sessions id’n vilket ger dig tusentals, ibland miljontals enstaka sidor som genererats av användarna.

Other

Rapporten kommer i dessa fall att göra dig sömnlös om nätterna och i värsta fall kommer datat att klumpas ihop en post vid namn ”other”. other Posten ”other” dyker upp i din innehållsrapport när antalet unika webbadresser/url:er överstiger 50 000 per dag. Detta kan verka som mycket men en större webbplats, t ex en e-handlare, som kanske har 1 000 produkter, kan lätt generera hundratusentals sidor om de skapas med hjälp av sessioner eller byggs ihop med olika sökningar, så kallade queryparametrar.

Viktigt i sammanhanget är att Google Analytics fortsätter registrera händelser efter att denna maxgräns är nådd. Det finns alltså ingen maxgräns på antalet sidvisningar som registreras däremot begränsas antalet unika sidor (url:er) som visas i rapporten ”Innehåll”. Således hamnar alla överskjutande sidor, efter att de första 50 000 registrerats, i klumpen ”other”.

Uteslut frågeparametrar

Både gödslandet av unika sidor baserade på sessioner och olika typer av sökningar kommer alltså ställa till det dubbelt för dig. Dels därför att en verklig sida visas som hundratals olika (olika sessions id’n) och dels därför att klumpen ”other” kommer att göra ditt data svårt, om inte omöjligt, att dra slutsatser ifrån.

Lösningen på detta till synes hopplösa problem är dock enklare än enkelt. Genom att utesluta alla dina frågeparametrar under ”Redigera profilinformation” kommer du endast se de ”rena” url:erna. Detta innebär att den sida som tidigare redovisades som flera olika (pga t ex unika sessions id’n) nu får en enda post i din innehållsrapport. Har du flera olika parametrar som du vill exkludera från rapporterna separerar du dem med kommatecken, t ex sess,ocId,var1,var2 etc.uteslut1

Relaterade inlägg:

  1. Få ordning på din besöksstatistik genom att ange rätt standardsida Efter att ha använt Google Analytics ett tag kommer du...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Få ordning på din besöksstatistik genom att ange rätt standardsida

Senare inlägg: Mät effekten av PR och marknadsföring i sociala medier