SEO-utvärdering med Webmaster Tools

i Google Webmaster Tools, SEO

Oavsett om du är på väg att lägga ut ditt SEO-arbete eller är på gång att starta ett internt projekt kommer du att behöva en nulägesanalys och verktyg för att mäta de ändringar du gör. I princip samtliga SEO-byråer jag varit i kontakt med använder gratisverktyget Google Webmaster Tools för att få fram data om din webbplats och dess indexering. Vissa byråer prissätter av någon märklig anledning implementeringen av Webmaster Tools men detta är faktiskt något du själv kan komma igång med på mindre än 5 minuter.

Kom igång med Webmaster Tools

  • Logga in på Webmaster Tools med ditt Google konto.
  • Ange den webbplatsadress som du vill börja analysera
  • Verfiera ditt ägarskap av webbplatsen genom att ladda upp ett tomt dokument namngivet med ditt verifikationsnummer.
  • Klart!

Vad ska jag utvärdera?

Likt många andra verktyg för webbanalys kan det kännas helt overkligt komplicerat att använda och tolka datat du hittar i Webmaster Tools. Här kan det vara skönt att hålla en byrå eller SEO-expert i handen, framförallt vad gäller att identifiera förbättringsområden. Vilka dessa områden är skiljer sig självklart från webbplats till webbplats men här är några generella tips som tar dig en kvart att gå igenom en gång i veckan:


Overview
overviewGå igenom de eventuella ”crawl errors” som finns listade. Har du många sidor som inte hittas (404) bör du analysera orsaken till detta.

Content analysis
content-analysisHar du många ”missing title tags” och ”duplicate title tags” bör du gå igenom dessa. Dubbletter av sidtitlar indikerar mängden av duplicerade sidor i sökindexet.

Statistics
crawlstatsUnder ”crawl stats” får du en övergripande bild över Googles indexering av din webbplats. Kontrollera den allmänna nivån över antalet indexerade sidor och säkerställ att trenden är positiv.

Links
Hur många länkar till dig (external links) och hur stor andel länkar till förstasidan? Passa även på att snygga till dina ”sitelinks” så att du får fram de länkar som bäst beskriver din webbplats.

Exempel på hur Sitelinks presenteras

Exempel på hur Sitelinks presenteras

Sitemaps
Har du en Sitemap (webbplatsöversikt) bör du lägga till den i Webmaster Tools. Kontrollera sedan regelbundet totalnivån på antalet urlar, om de indexerade urlerna är de rätta och när Google senaste indexerade.

Relaterade inlägg:

  1. Bättre indexering med Sitemap.xml En sitemap (även kallad sajtkarta eller webbplatsöversikt) innebär vanligtvis en...
  2. Google’s egen guide till SEO För dig som arbetar med att optimera din webbplats för...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Koppla ihop AdWords med Analytics

Senare inlägg: Uppdatera din webbplats med rätt sökord