Se resultatet av ditt SEO arbete i Analytics

i Google Analytics, SEO

Att mäta resultatet av sökmotoroptimering är inte alltid det lättaste. I motsats till köpt annonsering, t ex AdWords, kan resultatet och effekten utebli i dagar, veckor ja rentav månader.

Ett sätt att mäta optimeringen av specifika sökord är att manuellt gå in och söka på de 5-10 sökord som är viktigast för din webbplats och som du arbetar med att optimera. Ju mer relevanta orden blir gentemot din webbplats desto högre upp borde de komma i resultatlistan på de specifika sökningarna.

Ett annat sätt är att med hjälp av olika filter och segment i Google Analytics snabbt få en överblick över generiska sökord som ger trafik. Anledningen till att du vill få fram just generiska sökord är att ditt eget varumärke och produktbenämningar oftast driver trafik oberoende av det optimeringsarbete som läggs ner. Framförallt om du redan rankar etta i resultatlistorna på olika produktbenämningar eller varumärken som är unika för dig.

Ta reda på hur mycket trafik Googles organiska träfflista driver till dig

nonpaid

  1. Välj trafikkällor -> sökmotorer
  2. Klicka på ”google”
  3. Klicka på ”non paid”

Du får nu upp en lista på de vanligaste sökorden och fraserna som ger dig trafik från Google organiska träfflista samt en trafikgraf över den period du valt. Problemet med grafen och den trafik du ser är att den även innehåller all de sökningar som görs på ditt varumärke. Vi behöver alltså exkludera varumärkesord för att få fram ett resultat på vårt SEO-arbete:

  1. Klicka på Avancerade segment i övre högra hörnetallvisits
  2. Klicka på länken ”Skapa nytt avancerat segment”
  3. Dra och fyll i enligt nedan bildadvseg

Nu är det dags att ta reda på trafikutvecklingen från Googles organiska träfflista och se om vårt SEO-arbete lönat sig.

  1. Klicka på Avancerade segment i högra hörnet igen
  2. Klicka i ”Alla besök” och ditt nya segment som du namngett till t ex ”Organic no brand”
  3. Välj att applicera dessa segment

Grafen du ser nu ska innehålla 2 kurvor; en för all trafik från Google och en för all trafik exklusive ditt varumärke.
2grafer
Har du en stark trafikutveckling på den gula grafen är du på rätt väg. Trafiken från Google ökar och du kan nu bli än mer finmaskig och syna vilka sökord som ökar respektive minskar. Skillnaden mellan den blåa och gula grafen är varumärkesrelaterade sökningar som driver trafik till din webbplats.

I exemplet ovan har ett eventuellt SEO-arbete inte gett någon effekt men det var innan Webbistik körde ner händerna i syltburken…

Relaterade inlägg:

  1. Ditt eget varumärke som sökord? Om du ska jag köpa ditt eget varumärke som sökord...
  2. Bli av med problemet ”duplicerat innehåll” En av sökmotorernas främsta utmaningar i att indexera webbplatser är...
  3. Google’s egen guide till SEO För dig som arbetar med att optimera din webbplats för...

{ 2 kommentarer }

Jonny Elofsson 05.01.09 at 21:40

Tack för en kanonpost!

Mikael 05.03.09 at 20:19

Tack själv för att du följer oss! Intressant blogg själv förresten, lade till den i flödet på studs!

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Jämför svenska och internationella sökningar

Senare inlägg: 5 sätt att mäta print, radio och TV-reklam