Keyword insertion

Keyword insertion eller sökordsinfogning är ett sätt att automatiskt infoga sökord i dina annonstexter i Google AdWords. Genom att automatiskt infoga sökord i din annonstext kan du effektivt förbättra klickfrekvensen (CTR) eftersom annonstexten då blir mer specifik till den exakta sökningen som användaren gör.

Infogning av sökord innebär också att den del av annonstexten som matchar sökningen blir markerad i fetstil vilket innebär att du får en mer iögonfallande annons än dina konkurrenter.

Exempel:

Om du säljer mobiltelefoner kan du skapa en annonsgrupp i AdWords vid namn Nokia. Till denna annonsgrupp har du sökord på samtliga Nokiamodeller som du säljer, tex Nokia 5800. Genom att infoga användarens sökord/sökfras, ett ord eller fras som du har listad i din annonsgrupps sökord, blir resultatet att annonstexten visar denna modell.
nokia

Hur infogar jag sökord i AdWords?

Parametern för sökordsinfogning är {keyword}. I ovan Nokia exempel använder du {keyword} på följande sätt för att få fram texten ”Nokia 5800 XpressMusic”:
{Keyword:Nokia} XpressMusic

Nedbrutet betyder detta:
{Keyword:Nokia} XpressMusic – Stort K innebär att första bokstaven blir versal.
{Keyword:Nokia} XpressMusic – Det som står efter kolon kommer att visas om du inte har det specifika sökordet listat. I vårt fall skulle annonstexten bli ”Nokia XpressMusic”

Mer om olika kombinationer av sökordsinfogning eller keyword insertion hittar du i Googles hjälpcenter för AdWords.

Fler ord och betydelser inom webbanalys, SEO och SEM::