Negativa sökord – de bortglömda sökorden

i Google AdWords, SEM

Från att du satte upp ditt AdWords-konto börjar du nu få riktig skjuts i affären. Kurvorna pekar uppåt men vissa kampanjer, annonsgrupper och sökord kämpar fortfarande med låg CTR (click through rate / genomklickningsgrad) och sunkiga annonspositioner. Anledningen är låg relevans och det är här som negativa sökord hjälper dig att effektivt rikta in annonserna mot relevanta sökningar.

Vad är negativa sökord?

Vanliga sökord och sökfraser berättar för AdWords när annonsen ska visas. Negativa sökord anger när annonsen inte ska visas.

Hur används negativa sökord?

Negativa sökord förhindrar visningar och klick av annonser somär irrelevanta eller vid sökningar där du inte vill associeras. Typexemplet är användandet av sk keyword insertion (automatisk infogning av sökord i annonsen) tillsammans med breda sökord som kan ge rätt oönskade effekter.
ebay fynd
Genom att ange ett antal sökord och fraser som du inte vill bli förknippad med ökar du relevansen och din Quality Score. Ett exempel kan vara ordet ”hyra” och du köpt ordet bil och endast säljer bilar. Du vill då inte att din annons visas på sökningar likt ”hyr ny bil i skara” när du endast säljer nya bilar i t ex Skara.

Hur tar jag reda på vilka negativa sökord jag ska använda?

Börja med att ta reda på vilka sökningar som gjorts där din annons har visats. Redan här kan du snabbt hitta ett antal sökningar som är irrelavanta för dig.

  1. Välj rapporter i AdWords
  2. Välj Search Query Performance
  3. Välj en kampanj (en kampanj i taget ger bättre översikt)
  4. Kör rapporten

Det du nu får är en lista på vilka sökningar (kolumnen Search Query) som aktiverat någon av dina annonser under vald tidsperiod. Gå igenom listan och notera sökningar och sökord som du inte vill använda. Dessa anger du sedan på Kampanjnivå i AdWords.

Var lägger jag in de negativa sökorden?

De negativa sökorden läggs vanligtvis till på annonsgruppsnivå precis som vanliga sökord. Jag föredrar dock att lägga dem i den överordnade kampanjnivån då det de negativa sökorden oftast är relevanta för alla annonsgrupper i en och samma kampanj. Du slipper då lägga till de negativa sökorden i varenda annonsgrupp.

Effekten av de negativa sökorden bör dyka upp redan efter några dagar och din genomsnittliga CTR bör ha ökat med några procent. Även den genomsnittliga klickkostnaden bör minska samtidigt som annonspositionen bör ha förbättrats.

Relaterade inlägg:

  1. Ditt eget varumärke som sökord? Om du ska jag köpa ditt eget varumärke som sökord...
  2. AdWords:Hur kommer jag etta på mina sökord? Din placering avgörs av dels ditt maxbud per klick samt...
  3. 5 kostsamma AdWords-misstag Att börja annonsera med hjälp av Google AdWords kan...
  4. AdWords hjälp och tips till mer trafik Vi får många mail som handlar om hjälp till självhjälp...
  5. Hur ofta ska annonstexterna uppdateras? Ett av de vanligaste felen inom sökannonsering och Google AdWords...

{ 1 trackback }

AdWords hjälp och tips till mer trafik - Webbistik
12.17.09 at 21:28

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Google’s guide till AdWords nya gränssnitt

Senare inlägg: AdWords hjälp och tips till mer trafik