Mät effekten av PR och marknadsföring i sociala medier

i Google Analytics

twfaAtt sociala medier är på tapeten har väl inte undgått någon. Social PR, Twittra och Facebooka är nya begrepp som dykt upp i medievärlden men för många annonsörer och kunder är detta något av ett svart hål.

PR-byråerna hakar på, liksom reklam- och mediebyråerna. -”Att vara social är jätteviktigt för ditt företag. Låt oss sköta det där så ska ni se att det blir fin-fint” Är det så enkelt? Kan man som kund lägga ut hela den sociala biten på en byrå eller konsult? Självklart inte! Lika lite som du skickar en stand-in på bästa vännens födelsedagsfest ska du acceptera att byrån sköter ”det där sociala på nätet”. Det är du som företagare som ska vara delaktig och en del av det digitala minglet. Med hjälp av din PR-konsult kan du få återkoppling och bolla idéer men det är du själv som ska sitta vid tangentbordet. Hinner du inte så låt bli. Du ska aldrig påbörja något du inte kan slutföra.

Trafikstatisitk och analys från sociala medier

Många använder idag både bloggar, mikrobloggar (t ex Twitter) och sociala nätverk för att sprida information och erbjudanden kopplade till det egna företaget. I de flesta fall är det accepterat med en viss mängd ”reklam” om det finns en riktig person (företagsrepresentant) bakom budskapet och det är absolut inga konstigheter i det. Vill du ha nya kunder måste du ju berätta om din existens. Att däremot använda sociala nätverk till att vräka ut pressreleaser och reklam är en riktigt, riktigt dålig idé.

Det effektivaste sättet, i min mening, är att fånga upp användarna med hjälp av länkar till din webbplats. Det är på din webbplats som användaren frotterar sig i ditt varumärke och det är där som du har möjligt att visa dig från din rätta sida. Problemet med att slussa in användare genom sociala medier är att du inte riktigt har koll på trafiken och varför just den här besökaren valde att besöka just dig. Det är här så kallade shorturl’s och trakinglänkar kommer in i bilden.

Föreställ dig att du postar en länk på Twitter med ett erbjudande om 20% rabatt som du har i din e-butik just nu. Denna länk kan tänkas se ut som: http://www.dinsajt.se/kampanj/tjugoprocent.html
Trafiken på din webbplats kommer att redovisas som:

Google Analytics med Twitter som hänvisningswebbplats

Google Analytics med Twitter som hänvisningswebbplats


Datat ger dig alltså en indikation om hur mycket trafik Twitter-postningen gav dig. Det finns bara ett litet problem. Vad händer om länken lämnar Twitter genom att någon postar länken i ett annat nätverk eller skickar den via mail till sina vänner? Då kommer trafiken till ditt erbjudande inte att kunna härledas till Twitter.com utan besökarna kommer då att komma huller om buller från andra trafikkällor.

Tagga dina länkar

Steg 1 i all form av trafikmätning är att tagga dina länkar med unika kampanjdetaljer så att du alltid får koll på vilka aktiviter som gav vilket resultat. Använder du Google Analytics är det självklara valet att använda Googles egen länkbyggare eller URL-Builder.
Vår exempellänk enligt ovan kan då komma att se ut som: http://www.dinsajt.se/kampanj/tjugoprocent.html?utm_source=Twitter&utm_medium=Text&utm_campaign=kampanj

Länken går fortfarande till samma sida men vi har byggt på den med kampanjinformation som är unik för just detta Twittermeddelande. Om en användare nu använder sig av denna länk, oavsett om det är på Twitter, Facebook eller via e-post kommer vi alltid att kunna härleda besökarna till vårt Twittermeddelande. Problemet är nu bara att länken är sjukt lång och komplicerad…

Använd förkortade url:er

I alla former av sociala sammanhang, dvs när du till flera personer vill rekommendera en länk bör du hålla länkadressen så kort som möjlig. Ingen gillar länkar som sträcker sig över flera rader vilket också försvårar för användaren då länken genom radbrytningar kan vara bruten.

Lösningen är därför att använda en tjänst för att korta av länken eller url:en, t ex TinyURL. Dessa tjänster kortar av url:er genom att skapa en redirect eller omdirigering som hanteras på t ex TinyURL. Det fina i sammanhanget är att du även kan ange trackingparametrar, likt vårt exempel, och dölja dessa i den korta skapade länken som du sedan postar på Twitter. Och då blir det riktigt tjusigt!

Vår omskrivna exempellänk heter nu: http://tinyurl.com/cj3p4n och det är alltså denna vi postar för att sedan i Analytics följa effekten av vårt kampanjerbjudande som började på Twitter men som nu ger trafik från alla möjliga håll och kanter där ute i cyberskogen.
twitter2
Inte nog med det. Genom att analysera de olika operativsystemen som används av våra besökare kan vi även se hur användarna surfar till vårt erbjudande. Ser det ut som det ska i IPhone? twitter3Hur mäter du dina eller dina kunders närvaro i sociala medier? Kommentera gärna!

Relaterade inlägg:

  1. Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil Om din webbplats består av en eller flera subdomäner behöver...
  2. Online PR Online PR handlar om att informera, lyssna av och påverka...
  3. Statistik och analys med Google Analytics Google Analytics är gratis att använda och hjälper tusentals svenska...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Städa upp din innehållsrapport i Google Analytics

Senare inlägg: 5 kostsamma AdWords-misstag