Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil

i Google Analytics

Om din webbplats består av en eller flera subdomäner behöver du, för att få en samlad bild i Google Analytics, skapa en profil som inkluderar alla eventuella subdomäner.
Subdomäner brukar användas för att dela upp en webbplats i olika användningsområden baserat på språk, innehåll etc. Om du t ex har en webbplats på olika språk kan du använda subdomäner att isolera de olika språkversionerna likt http://sv.dinsajt.se eller http://en.dinsajt.se. Ett annat vanligt användningsområde är att dela upp innehåll. T ex att du lägger din företagsblogg under http://blogg.dinsajt.se.

Utmaningen i Google Analytics är att samla din totala trafik i en och samma profil. Mäter du varje subdomän i en egen profil (vilket du bör göra) finns det inget smidigt sätt att summera totaltrafiken då du inte kan addera alla profiler till en pga dubbeltäckning. Så hur gör du?

Sätt upp en totalprofil

Ta fram ditt befintliga Analytics script (den så kallade spårningskoden). I detta script, som ska se ut ungefär som nedan, lägger du till följande rad:
pageTracker._setDomainName(”.dinsajt.se”);
Denna rad infogar du enligt exemplet nedan efter att du bytt ut dinsajt.se till din egen huvuddomän.

<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxxxx-x");

pageTracker._setDomainName(".dinsajt.se");
pageTracker._trackPageview();
</script>

(UA-xxxxxx-x är din unika tracking kod (spårningskod))

När du nu uppdaterat spårningskoden på din webbplats med den nya raden kommer all trafik att summeras under en och samma profil. För att däremot kunna särskilja trafiken på de olika domänerna behöver du använda dig av avancerade filter för subdomäner.

Uppdatering 13/3-09: Stort tack till Jardenberg som (vis av erfarenhet?) uppmärksammar att denna implementering inte bör genomföras av dig som har domännamn på två bokstäver t ex hd.se eller va.se. Anledningen till detta är att Internet Explorer 6 inte stödjer cookies för tvåställiga domännamn (blandar ihop dessa med domäner som co.uk). Detta ger till följd att ingen IE6 trafik kommer att registreras.
Cookieproblematiken i IE6 är generell för tvåställiga domännamn vilket bland annat visar sig att det är omöjligt att logga in som en registrerad användare på domäner som bara består av två bokstäver. Läs mer på Microsoft Support och Two letter domain? No cookies for you!

Relaterade inlägg:

  1. Använd profiler och filter i Google Analytics för dina subdomäner För att få en samlad bild över dina besökare räcker...
  2. Kom igång med Google Analytics Oavsett om du redan idag använder ett statistikverktyg eller inte...
  3. Mät effekten av PR och marknadsföring i sociala medier Att sociala medier är på tapeten har väl inte undgått...
  4. Statistik och analys med Google Analytics Google Analytics är gratis att använda och hjälper tusentals svenska...
  5. Få ordning på din besöksstatistik genom att ange rätt standardsida Efter att ha använt Google Analytics ett tag kommer du...

{ 2 trackbacks }

Lästips från 12 March 2009
03.12.09 at 18:34
jardenberg kommenterar - 2009-03-13 — jardenberg unedited
03.13.09 at 6:00

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Uppdatera din webbplats med rätt sökord

Senare inlägg: Använd profiler och filter i Google Analytics för dina subdomäner