Lägg pengarna på SEM, SEO eller PPC?

i Google AdWords, SEM, SEO

Figur SEM SEO PPC
Efter att ha träffat flera av de större SEO- och SEM-byråerna i Sverige står det klart att denna fråga inte är självklar att svara på. Jag tror ingen separerar dessa områden helt då en renodlad PPC-strategi i längden aldrig kan ersätta ett gediget SEO-arbete. Däremot är det fullt möjligt att koncentrera sig på dessa parallella spår separat.

Många byråer som erbjuder sig att hantera din PPC-annonsering vill mer än gärna även ta över ditt SEO-arbete. Anledningarna till detta kan vara många men framförallt är detta ett område där arbetsinsatsen är svår att mäta och att insatsernas effekt inte går att mäta förrän efter lång (veckor/månader) tid. Även vid själva mätpunkten kan du inte vara säker på om det var byråns arbete som låg till grund för trafik-/försäljningsökningen eller om det var egna insatser eller helt enkelt händelser i din omvärld som skulle gett önskad effekt i vilket fall som helst. Därmed inte sagt att du ska undvika SEO. Tvärtom. Lönsamma webbplatser har stenkoll.

Skaffa dig ett underlag för SEO genom att köpa trafik

Att köpa sig till trafik genom PPC-annonsering kan vara en dörröppnare till ett mer genomgående SEO-arbete. Genom att experimentera med olika sökord och fraser får du en ganska bra koll på vilka som dels driver trafik och vilka ord som driver försäljning, avslut eller vad du nu vill uppnå. Du undviker således att gissa vilka sökord just du vill ”äga” och kan koncentrera SEO-arbetet till de viktigaste nyckelorden. Till detta får du även en prislapp på vad ett klick egentligen kostar och med denna information kan du efter SEO-insatser prissätta den ökade trafik du förhoppningsvis får genom att positionera dig bättre i den organiska träfflistan.

Estimera trafikvolymer

Använd dig av befintliga verktyg för att få en uppfattning om vilka sökord som driver trafik och om det finns säsongsvariationer.

  • Google Sökordshjälpmedel ger dig synonymer och alternativa sökord som kanske är mindre konkurrensutsatta. Du ser det genomsnittliga antalet sökningar per månad och får en uppfattning om konkurrensen.
  • Google Insights ger dig trender och volymer över tid.
  • Google Trafikkalkylator använder du för att få en uppskattning över den trafik du kan väntas få med nya sökord

SEM och PPC när det fungerar som bäst

Arbetet med att sökmotoroptimera din webbplats kan pågå i månader, ja helst året runt som en del av den dagliga verksamheten. Hur hanterar du då högtider, kampanjerbjudanden och andra temporära händelser? Det är här sökordsannonsering kommer in i bilden.
Det är i princip omöjligt att optimera sin webbplats för korta tidsbegränsade erbjudanden men med hjälp av AdWords och annan PPC-annonsering kan du lägga en matta som når ut till alla potentiella kunder. Med hjälp av annonsgrupper och sökord styr du över hur mycket du ska synas och hur mycket trafik du önskar under en specifik period. När kampanjen sedan är slut, tar du helt enkelt bort alla annonser som länkar till den.
Skulle du gjort ett liknande försök med sökmotoroptimering skulle du dels inte vara säker på att erbjudandet kommunicerades (beroende på indexering av din webbplats och konkurrensen i träfflistan) och alla länkar och erbjudande texter skulle ligga kvar tills Google indexerade om din sajt.

Sökmotoroptimera din webbplats

Vid en första anblick kan det kännas behagligt att lägga ut arbetet med SEO. Du själv kanske inte har örnkoll och företaget initierar inga projekt utan en ordentlig projekt- och effektanalys. Problemet här är att om du inte kan påvisa effekten av det arbete som kommer att läggas ner, dvs hur mycket mer trafik eller försäljning kommer att genereras, kommer projektet inte att starta. Internt i alla fall. Med en byrå att hålla i handen kan ni alla peka på någon om effekten uteblir. Men den uteblir inte – trust me! Frågan är bara vad som skall mätas och när?

Lyckade SEO-arbeten sker internt. Så är det bara. Detta är en långsiktig process ja rentav ett arbets- och förhållningssätt. Likt andra interna utmaningar, som t ex hur projekt genomförs – Scrum eller vattenfallsmodellen? – krävs det ett nytänkande förhållningssätt internt inte minst av de som bygger och underhåller din webbplats – men även av marknads- och försäljningsavdelningen.

SEO är ingen punkt på listan som ska prioriteras mot annan utveckling. SEO är likt användarvänliga och tillgängliga webbplatser som följer webbstandarder ett sätt att arbeta. Jag har sett skräckexempel från stora svenska webbyråer (och då menar jag stora och erkända) där SEO är en del av menyn – ”Jaha, vill du välja till sökmotoroptimering när vi nu uppdaterar din webbplats? Vi har olika paket som du kan välja mellan”. Don’t do it. Avsluta, säg tack och adjö och byt leverantör.

Hur optimerar jag då min befintliga webbplats och hur ser en grundläggande åtgärdslista ut? Vänta med att beställa den där SEO-rapporten från experterna och spara tiotusentals kronor genom att läsa om var du ska ”felsöka” -En första åtgärdslista för SEO [inlägget under arbete]. När du sedan har säkerställt att alla skruvar och bultar sitter, då, och först då, lägger vi ut SEO-arbetet. Trots allt har du ju en affär att driva och då vill du köpa tid och kompetens för att kunna fokusera på det som är viktigt. Mer om SEO-upphandlingar kommer du att kunna läsa under kategorin SEO.

Inga relaterade inlägg.

{ 4 kommentarer }

Kenneth 02.27.09 at 16:12

Först måste jag börja med att ge cred till en mycket bra blogg. Enkelt, rakt och inte i syfte att göra detta med SEO till något mystiskt!

Att din leverantör ska optimera för bra SEO är ju lika självklart som att den ska vara tekniskt tillgänglig. Det är ju dessutom i stort sett samma sak…Detta ska inte vara någon tilläggstjänst 2009!

Låt din leverantör ge dig den tekniska plattform som krävs (=tekniskt tillgänglig och följande av webbstandarder) och sätt sedan in dig i hur du arbetar med innehåll och externa relationer. Du kommer längre än du tror med det…

Per-Åke Olsson 02.27.09 at 17:57

Väldigt bra post och blogg. Det är bra att du anstänger dig att förklara SEO på ett enkelt sätt. Jag har sett för många dyra rapporter som tar upp självklarheter. Det behöver verkligen inte vara så svårt.

Keep up the good work!

Mikael 02.27.09 at 18:45

Tack för värmande kommentarer! Det är trist att många försöker framställa ämnet som något mystiskt och vetenskapligt och som sagt, jag ska försöka göra mitt bästa att skriva på ett begripligt sätt :-)

Nikolas Laios 04.07.09 at 22:42

Man bör inte låta de producerat sidan göra mätningarna av dess effekt. En oberoende tredjepart är att föredra.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Google AdWords ABC

Senare inlägg: Koppla ihop AdWords med Analytics