Koppla ihop AdWords med Analytics

i Google AdWords, Google Analytics

google-adwana1För att kunna följa och utvärdera din PPC-annonsering genom Adwords behöver du koppla kontot till ett Google Analytics konto. Självklart går det bra att följa annonseringen med hjälp av andra analysverktyg men det effektivaste och enklaste är att koppla ihop dessa båda tjänster.
Fördelen är att du på ett smidigt sätt binder ihop all besöksdata och kan följa dina köpta sökord hela vägen mot avslut och kan utvärdera köpta klick, inte bara med hjälp av CTR, utan även med nyckeltal som bounce rate och avslutskonvertering.

Hur gör jag och vad ser jag i Analytics?

google-adwords_-kampanjsammanfattning-1Genom att välja ”Analytics” och följa instruktionerna sammanfogar du ditt befintliga eller ett nytt Analytics-konto. trafficsourceadwords

I Analytics kommer du sedan under trafikkällor (Traffic sources) kunna se dina Adwordskampanjer som källor till trafik. Strukturen är densamma som i Adwords och du kan klicka dig igenom kampanjer och annonsgrupper hela vägen ner till sökord.

Jämför och sortera sedan datat för att hitta guldkornen bland sökorden. Mer om mätning och vad du ska kika efter återkommer vi till i senare inlägg men en bra start kan vara att analysera:

  • Ta fram de annonsgrupper som har högst CTR (click-through rate) i AdWords och jämför detta data med ”bounce rate” (avvisningsfrekvens) i Analytics. Är CTR hög och bounce rate låg har du hittat en mycket bra annonsgrupp. Detta betyder att relevansen på din annons är hög (många som ser den klickar) och att besökarna sedan väljer att klicka sig vidare på din webbplats från landningssidan.
  • Arbetar du med målkonvertering i Analytics kan du jämföra konverteringsvärde (per visit goal value) med antalet besök du får från AdWords. En hög konvertering tillsammans med mycket trafik är det du strävar efter här.

Läs mer om statistik och analys i kategorin Google Analytics.

Relaterade inlägg:

  1. Kom igång med Google Analytics Oavsett om du redan idag använder ett statistikverktyg eller inte...
  2. Bounce rate Bounce rate, kallat avvisningsfrekvens, är ett mått inom webbanalys som...
  3. Hur ofta syns dina AdWords-annonser? Visningsandelar är ett mätverktyg i AdWords som visar hur ofta...
  4. StrumpbyxorOnline, e-handel, Adwords och Analytics Mycket är skrivet om e-handel och webbanalys. Det ska spåras...
  5. Statistik och analys med Google Analytics Google Analytics är gratis att använda och hjälper tusentals svenska...

{ 3 kommentarer }

Guda 06.29.10 at 7:40

Hej, stämmer det att man måste skapa Analyticskontot med samma gkonto som AdWords. Jag gjorde tvärtom. Startade först Analytics med mitt gamla vanliga konto så jag ska kolla på alla sajter. Sedan startade jag ett Adwords med ett nytt gkonto och nu vill inte de två verktygen ”prata” med varandra.
All trafik från Google räknas som organic i Analytics trots att jag vet att det är från Adwords.

Mikael 10.05.10 at 8:33

Hej Guda,
Du kan koppla Adwords till redan befintliga Analytiskonton eller skapa nya. Gå till Reporting/Rapporter, välj Google Analytics och följ därefeter intruktionerna. Du kan nu fritt välja bland dina konton men du kan bara koppla ihop mot ETT Analyticskonto. Det spelar alltså inte någon roll i vilken ordning du skapat kontona.

michele byman 08.24.12 at 7:33

Hej tänkte bara hör hur man gör för att koppla adwords till analytics, så man kan följa sina kampanjer via tex appen analytics pro ?
mvh
Michele

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Lägg pengarna på SEM, SEO eller PPC?

Senare inlägg: SEO-utvärdering med Webmaster Tools