Kom igång med Google Analytics

i Google Analytics

Google Analytics DashboardOavsett om du redan idag använder ett statistikverktyg eller inte mäter alls (!) tar det bara några minuter att komma igång med Google Analytics. Många använder Analytics som ett komplement till redan befintliga verktyg.
Ett annat, ofta förbisett, användningsområde är kampanjsajter där mycket information kan sållas ut i en utvärdering. Information som kan vara ovärderlig i din kampanjuppföljning och fortsatta marknadskommunikation, framförallt om du börjat snegla mot sociala medier som kräver snabb uppföljning.

Så hur kommer du igång?

Administrerar du din egen webbplats och nätkampanjer finns det inga hinder. Registrera dig, följ instruktionerna kring webbplatsprofiler och lägg sedan in trackingscriptet på ALLA sidor. Klart! Bry dig inte om filter, subdomäner och hur du läser besöksdatat utan det återkommer vi till under kategorin Google Analytics.

Anlitar du en webb- media- eller reklambyrå för uppdateringar av din webbplats eller webbkampanjer? Kräv att få tillgång till Google Analytics som mätverktyg! Det är gratis och tar bara några minuter att sätta upp. Och nej, det finns ingen ursäkt att inte följa upp och utvärdera den tid och pengar som du lägger ner på marknadsföring och säljaktiviteter på nätet. Ditt ansvar – din kontroll.

Med tillgång till besöksdata kommer du att kunna ställa högre krav på din leverantör och samtidigt få fullständig kontroll över vad som händer på din webbplats. Lita inte på ”experterna” där ute utan skaffa dig en egen bild av verkligheten. Ansvar kan aldrig outsourcas och med tekniskt mumbo jumbo är webb-, media- och SEO-byråer många gånger duktiga på att mörka höga taxor och arbetsinsatser inom områden som faktiskt är logiska och enkla att förstå.

Relaterade inlägg:

  1. Statistik och analys med Google Analytics Google Analytics är gratis att använda och hjälper tusentals svenska...
  2. Koppla ihop AdWords med Analytics För att kunna följa och utvärdera din PPC-annonsering genom Adwords...
  3. Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil Om din webbplats består av en eller flera subdomäner behöver...
  4. Använd profiler och filter i Google Analytics för dina subdomäner För att få en samlad bild över dina besökare räcker...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Statistik och analys med Google Analytics

Senare inlägg: Bättre indexering med Sitemap.xml