Hur visas trafik från bokmärken i Analytics?

i Google Analytics

En vanlig tro är att besökare från webbläsarens bokmärken räknas som direkt trafik. Eftersom Google sätter cookies och använder detta data så kommer bokmärkestrafiken att räknas på just det sätt som skedde när bokmärket skapades.

Skapades bokmärket efter att användaren själv skrev in domänadressen kommer all framtida trafik från just det bokmärket räknas som direkt. Sattes bokmärket efter att användaren klickade på extern länk som pekade mot din webbplats kommer alla framtida besök från bokmärket att få den länkande webbplatsen som referral.

Ok, men hur fungerar det praktiskt tänker du? Cookien du ska hålla utkik efter heter __utmz och tillvägagångssättet beskrivs enklast genom denna utmärkta video från en av de främsta Analytics-bloggarna, Analytics Talk från Epikone.

Relaterade inlägg:

  1. AdWords hjälp och tips till mer trafik Vi får många mail som handlar om hjälp till självhjälp...
  2. Koppla ihop AdWords med Analytics För att kunna följa och utvärdera din PPC-annonsering genom Adwords...
  3. Statistik och analys med Google Analytics Google Analytics är gratis att använda och hjälper tusentals svenska...
  4. Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil Om din webbplats består av en eller flera subdomäner behöver...

{ 1 trackback }

Therese Tipsar 29 oktober 2010 | Therese Reuterswärd
10.29.10 at 8:12

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: 5 sätt att mäta print, radio och TV-reklam

Senare inlägg: AdWords budsimulator