Hur ofta syns dina AdWords-annonser?

i Google AdWords, SEM

Visningsandelar är ett mätverktyg i AdWords som visar hur ofta dina annonser visas. Verktyget är gömt under rapportfliken och visar i procent hur ofta din annons visas av det totala antalet möjlig visningar. Denna information är ovärderlig när du utvärderar dina AdWordsannonser på kampanj och kontonivå.

Det vi vill ta reda på är alltså hur stor andel annonsvisningar en specifik kampanj får. För de kampanjer som innehåller annonsgrupper och sökord vi vill ”äga” (Se Google AdWords ABC) ska vi ha en så hög visningsandel som möjligt. Likaså vill vi ligga så nära 100% som möjligt på de kampanjer där vi har högst ROI (Return Of Investment), dvs där vi med hjälp av konverteringsberäkningar tjänar mest monetas!
Förutom andelen visningar tar vi även reda på anledningen till varför våra annonser inte visas 100%:impshare

  • Ranking
    Här vill du ligga så nära 0% som möjligt, dvs anledningen till att din annons inte visas ska helst inte vara rankingrelaterad. För att komma till rätta med ranking måste du arbeta med att förbättra din annonskvalitet t ex genom att använda specifika fraser istället för allmänna breda sökord. En dålig annonsrankning får till effekt att dina annonser inte visas vilket beror på en kombination av maxbud per klick (CPC) och ditt kvalitetsresultat (Quality Score).
  • Budget
    Om anledningen är budgetrelaterad så beror en hög andel här på en för låg kampanjbudget. Åtgärden är helt enkelt att öka på den dagliga budgeten.

Ta fram rapporten Visningsandelar (även kallad Impression share)

  1. Väl Rapporter i AdWordsrapporter
  2. Skapa en ny rapport med rapporttypen ”Kampanjresultat”
    kampanjresultat
  3. Lägg till kolumner i rapporten
    visakolumner
  4. Välj Visningsandelar (VA), Förlorade VA (ranking) och Förlorade VA (budget)laggtillkolumner
  5. Kör rapporten

Rapporten visar sedan dina kampanjer och visningsandelarna för dessa. Notera att värden under 10% visas som ”Ej tillämpligt”.

Relaterade inlägg:

  1. Hur ofta ska annonstexterna uppdateras? Ett av de vanligaste felen inom sökannonsering och Google AdWords...
  2. AdWords:Hur kommer jag etta på mina sökord? Din placering avgörs av dels ditt maxbud per klick samt...
  3. Koppla ihop AdWords med Analytics För att kunna följa och utvärdera din PPC-annonsering genom Adwords...
  4. AdWords hjälp och tips till mer trafik Vi får många mail som handlar om hjälp till självhjälp...
  5. Google AdWords ABC AdWords är Googles eget verktyg för hantering av sponsrade länkar,...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Använd profiler och filter i Google Analytics för dina subdomäner

Senare inlägg: Introduktion till AdWords kvalitetspoäng och CPC