Hur ofta ska annonstexterna uppdateras?

i Google AdWords, SEM

annonstexter, adwordsEtt av de vanligaste felen inom sökannonsering och Google AdWords är att ha alldeles för få annonstexter i varje annonsgrupp. Många gånger ligger det bara en enda liten annonsvariant och puttrar trots att möjligheterna till förbättring alltid, (ja alltid!), är flera hundra procent.

Hur bra är en bra genomklickningsgrad (CTR) på en annons?

1%? 5%? 10%? Ingen vet, eller hur? Allt är beroende på branch, nisch och konkurrens. Det vi kan vara överens om är att det troligtvis inte är 1% och kanske inte heller 5%. Men vart ska ribban läggas, och hur vet jag att en annonstext presterar bra jämfört med potentialen och konkurrenterna?
Skriv, testa, utvärdera, skriv, testa utvärdera om och om igen!

Ett färskt exempel visar på ett bolag som gick från 0,27% till till över 10,37% enbart genom att variera och testa nya annonstexter. Tid tog det, måååånga annonstexter blev det, men resultatet blev också enastående: 40 gånger mer trafik på samma antal exponeringar, långt lägre kostnad per klick och högre annonspositioner.

Generellt bör annonstexterna uppdateras varje vecka. Ha alltid 3-4 varianter aktiva samtidigt och basera nya annonstexter på den historiskt bästa. Använd sökorden i annonsrubriken, texten och länken och se till att städa upp bland dina annonsgrupper och kampanjer för att uppnå högsta relevans.

Kontakta oss om du har frågor, egna tips eller tricks. Lycka till!

Relaterade inlägg:

  1. Hur ofta syns dina AdWords-annonser? Visningsandelar är ett mätverktyg i AdWords som visar hur ofta...
  2. 5 kostsamma AdWords-misstag Att börja annonsera med hjälp av Google AdWords kan...
  3. AdWords:Hur kommer jag etta på mina sökord? Din placering avgörs av dels ditt maxbud per klick samt...
  4. AdWords hjälp och tips till mer trafik Vi får många mail som handlar om hjälp till självhjälp...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: AdWords hjälp och tips till mer trafik

Senare inlägg: StrumpbyxorOnline, e-handel, Adwords och Analytics