Google AdWords ABC

i Google AdWords, SEM

AdWords är Googles eget verktyg för hantering av sponsrade länkar, ppc, sökordsannonsering eller vad man än vill kalla det. Många andra aktörer erbjuder liknande lösningar men vill du riktigt behärska ett verktyg och nå i princip alla svenskar som någon söker information på internet är det AdWords du ska satsa på.

Kom igång med AdWords

Det första du behöver göra är att starta en kampanj med tillhörande annonsgrupper och sökord. Innan du sätter igång bör du fundera igenom den struktur på kontot som bäst kommer att stödja dina framtida marknadsföringskampanjer.
Anledningen är att du genom ”kampanj” styr daglig budget och genom ”annonsgrupp” styr vilka annonser som ska visas samt maxkostnaden per klick. Flera annonsgrupper kan således ingå i en och samma kampanj vilket kan göra saker och ting lite komplicerade om du t ex vill öka en daglig budget på en speciell annonsgrupp.

ritning1
En vanlig väg är att utgå från den webbplats du har idag och de olika avdelningarna eller kategorierna som finns där.

Som exempel kan vi utgå från uppstickaren Greatdays som säljer upplevelse-presentkort likt Liveit och Box Experience. Här kan vi skapa kampanjer utifrån de kategorier som presenteras på webbplatsen, ”Motor”, ”Natur”, ”Relax” osv.

adwords_kampanj
Kampanjen ”Motor” kan sedan innehålla annonsgrupperna ”Enduro Gotland”, ”Kör Gokart” osv.adwords_adgroup1
Fördelen med detta är att vi efter säsongsvariationer kan öka exponeringen av vissa kategorier samtidigt som vi kan dra ner budgeten på dem som vi för tillfället inte prioriterar.

Till dessa kategorier lägger vi sedan till en kampanj som vi namnger ”Varumärke” och som i sin tur innehåller två annonsgrupper:

  1. Vårt eget varumärke, produktvarumärken och felstavningar (alla du kan komma på!). I vårt exempel skulle det kunna vara ”greatdays”, greatday”, ”grejtday” osv.
  2. Sökord vi vill ”äga”. Med detta menas generiska ord som vi vill komma över till varje pris. Denna kostnad bör du ta på din marknadsföringsbudget då de säkert är dyrköpta (svårt att räkna hem direkt försäljning på) men definitivt kommer bygga varumärkesigenkänning på lång sikt. Till exemplet skulle dessa ord vara ”presentkort”, ”present”, ”födelsedagspresent” m fl.

Utifrån denna struktur fyller du sedan på med sökord inom respektive annonsgrupp och skapar minst tre olika annonsvarianter på samma budskap. Varför tre olika? Jo, Google kommer att optimera annonsvisningarna automatiskt och den annons som får högst CTR (antal klick per tusen exponeringar) kommer att visas mest. Efter ca en vecka tar du sedan bort den sämsta annonsen och lägger till en eller två nya med en text baserad på den annons som gått bäst. Genom detta arbetssätt kommer du att optimera annonstexten och din Quality Score kommer därmed att öka vilket får som effekt att klickpriset går ner.

Relaterade inlägg:

  1. Google’s guide till AdWords nya gränssnitt Fler och fler börjar nu få tillgång till AdWords nya...
  2. Introduktion till AdWords kvalitetspoäng och CPC Att AdWords kan vara komplicerat och ibland obegripligt svårt håller...
  3. AdWords hjälp och tips till mer trafik Vi får många mail som handlar om hjälp till självhjälp...
  4. Hur ofta syns dina AdWords-annonser? Visningsandelar är ett mätverktyg i AdWords som visar hur ofta...
  5. Negativa sökord – de bortglömda sökorden Vanliga sökord och sökfraser berättar för AdWords när annonsen ska...

{ 4 trackbacks }

Lägg pengarna på SEM, SEO eller PPC? — Webbistik
02.27.09 at 14:41
Hur ofta syns dina AdWords-annonser? - Webbistik
03.16.09 at 12:24
Introduktion till AdWords kvalitetspoäng och CPC - Webbistik
03.18.09 at 16:56
AdWords hjälp och tips till mer trafik - Webbistik
12.17.09 at 20:45

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: AdWords:Hur kommer jag etta på mina sökord?

Senare inlägg: Lägg pengarna på SEM, SEO eller PPC?