Ditt eget varumärke som sökord?

i Google AdWords, SEM

Om du ska jag köpa ditt eget varumärke som sökord på t ex Google AdWords är en fråga som ständigt dyker upp och svaret är inte helt enkelt. Framförallt inte om du redan rankar etta i den organiska träfflistan. Eller?

Varumärken är mer effektiva än generiska sökord

En sanning som är bekräftad genom otaliga undersökningar är att varumärkesord många gånger utklassar generiska vad gäller CTR (Click Through Rate) och CPC (Cost Per Click). Fler användare kommer att klicka på sökannonser kopplade till ditt varumärke och kostnaden per klick för dig som annonsör är lägre än generiska sökord.

Detta är även en sanning som affiliatesajter och ”fulkonsulterna” vet om och använder. Hos SEM-byråerna ökar man helt enkelt på visningsandelarna av varumärkesrelaterade ord samtidigt som man blandar in dem i generiska kampanjer. Genom att göra detta kommer den omedelbara effekten att vara att din, för kontot, totala klickkostnad går ner, antalet klick till din webbplats går upp och att den så kallade CTR:en (click through rate) ökar kraftigt.

För dig som kund innebär detta fin-fina rapporter att visa chefen men i princip är inget vunnet. Syftet med AdWords-annonseringen är ju många gånger att bryta ny mark genom att erövra nya segment och kundgrupper. Detta är något du gör genom att fullända din precision i både generiska sökord och fraser för att ta marknadsandelar av konkurrenterna.

Varumärkesannonser och sökord ska grupperas för sig

Så, den första lärdomen vad gäller varumärkesrelaterad sökordsannonsering är att lägga alla dessa ord i en och samma kampanj. Alltid! På det sättet kan du öka eller minska din varumärkesannonsering utan att kladda ner de kampanjer och annonsgrupper som verkligen kräver hela ditt register av kunskap.

Öka trafiken med ditt varumärke

Vid en sökning på ditt varumärke på Google kommer du förhoppningsvis upp som etta i den organiska träfflistan. Med en topplacering har du redan maximerat dina trafikmöjligheter från den organiska listan men du kan fortfarande öka trafikvolymerna från ditt varumärke samt dess exponering genom att köpa sökord kopplade till ditt eget varumärke.
hotels
Google belönar dessutom kunder som köper egna varumärkesord då dessa genom en hög CTR får en mycket hög Quality Score. Din Quality Score avgör sedan tillsammans med ditt maxbud din annonsplacering, den så kallade AdRank. Genom en hög Quality Score kommer dina varumärkesannonser att glida upp över den organiska träfflistan och du får ett fantastiskt skyltfönster där du kan kontrollera ditt varumärke samt inte minst ett utrymme att använda för dina framtida kampanjerbjudanden. Som bonus skjuter du även ner den organiska träfflistan och därmed dina konkurrenter.

Att tänka på när du köper sökord med ditt eget varumärke

  1. Andra annonsörer – Finns det andra annonsörer som köper ditt varumärke, exempelvis affiliatepartners eller till och med konkurrenter? En affiliate som agerar som återförsäljare för dina produkter kan lätt öka omsättningen genom att köpa ditt varumärke och slussa kunderna genom sin egen webbplats. Om en konkurrent köper ditt varumärke kan du alltid anmäla detta till Google.
  2. Organisk listning – Listas du inte som nummer ett är min bestämda åsikt att du alltid köpa ditt eget varumärke för att inte tappa försäljning till dina konkurrenter. Är du redan i topp kan du avstå men även här skulle jag rekommendera att du avsätter en mindre del av din totala marknadsföringsbudget för att ta kontroll över ditt varumärke och vad du kommunicerar.
  3. Varumärkeskännedom och volym – Stora starka varumärken kommer att få mer trafik än mindre kända. Budgeten går självklart hand i hand och har du inte ett globalt varumärke bör du ha råd att köpa dina ”egna” ord. Jättevarumärken med enorma trafikmassor bör överväga att lägga pengarna på generiska sökord.
  4. Affiliates och partners – Använder du dig av dessa lösningar i din affärs- och säljmodell bör du bevaka ditt varumärke. Ett enkelt och alltför vanligt sätt för affiliates att öka intäkterna är att köpa sökord kopplade till de varumärken de återförsäljer. Användare som söker på ditt företags- eller produktnamn hamnar då hos din återförsäljare som då förmedlar än affär som borde gått direkt till dig.

Sammanfattning

Generellt sätt gäller att om ditt varumärke är helt unikt och det inte finns någon annonsörskonkurrens samtidigt som du rankar etta i den organiska träfflistan så kan du luta dig tillbaka. I alla andra fall bör du köpa och bevaka ditt varumärke bland de sponsrade länkarna.
Alla regler har som bekant undantag och rådet är att prova dig fram för att se om varumärkesord har en positiv effekt på just din affär. Är det då värt en förmögenhet att stödköpa sitt eget varumärke? Nej, är det självklara svaret men något är det så klart värt. Ditt varumärke är ju det viktigaste du har.

Relaterade inlägg:

  1. Negativa sökord – de bortglömda sökorden Vanliga sökord och sökfraser berättar för AdWords när annonsen ska...
  2. AdWords:Hur kommer jag etta på mina sökord? Din placering avgörs av dels ditt maxbud per klick samt...
  3. AdWords hjälp och tips till mer trafik Vi får många mail som handlar om hjälp till självhjälp...
  4. Se resultatet av ditt SEO arbete i Analytics Ett annat sätt är att med hjälp av olika filter...
  5. Google AdWords ABC AdWords är Googles eget verktyg för hantering av sponsrade länkar,...

{ 1 trackback }

AdWords hjälp och tips till mer trafik - Webbistik
12.17.09 at 21:27

{ 1 kommentar }

Martin 12.18.09 at 17:40

Kanonbra inlägg, du sätter allt man försöker förklara för kunden på pränt. Jobbar själv som SEM-konsult men vill alltid vara transparent gentemot kunden och förklara varumärkets påverkan på kampanjresultatet. Dels för att jag själv vill bli utvärderad på rätt saker. Ibland händer det faktiskt att varumärkesklicken t.ex. tappar i CVR medan övriga optimering gjort att generiska termer ökat i CTR och ROI, men att nedgången för varumärket gör att det totalt sett gått ner…
Varumärket är ju svårare att påverka, då det är framförallt är känsligare på övriga faktorer som t.ex. andra marknadsaktiviteter etc samt ofta står för ganska stora andelar av det totala antalet klick/avslut.

Överväger starkt att framöver skicka med en länk till ditt blogginlägg istället för att själv försöka berätta allt. Överskådligt och bra förklarat!

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Introduktion till AdWords kvalitetspoäng och CPC

Senare inlägg: Få ordning på din besöksstatistik genom att ange rätt standardsida