Bli av med problemet ”duplicerat innehåll”

i SEO

En av sökmotorernas främsta utmaningar i att indexera webbplatser är att identifiera och slå samman duplicerade sidor, så kallat ”duplicate content”. Dubbletter uppstår när det finns flera olika adresser (urlar) till samma innehåll.

Vanliga exempel på en sajt som nås via flera urler:

  • http://dinsajt.se – denna adress till din startsida skulle kunna vara den adress ni kommunicerar. Detta är alltså den adress ni vill att användarna ska använda dvs den kanoniska urlen (canonical url).
  • http://www.dinsajt.se – Nästan alla www-adresser leder till samma sida som ovan och hanteras av söktjänster som så kallade subdomäner.
  • http://dinsajt.se/default.aspx – ofta nås eller skrivs adressen om av servern själv men leder ändå till samma sida.
  • http://dinsajt.se/default.aspx?annons=123 – Denna adress är ett exempel på en sida som användaren kommer till genom t ex en annons. Ofta vill man spåra källan och då läggs extra parametrar (?annons=123) till men dessa påverkar inte sidan användaren hamnar på.

Samtliga dessa exempel leder alla till en och samma sida men sökmotorerna ”läser” innehållet som dubbletter.

Effekter av duplicerat innehåll

Effekten av dubbletter är att du inte styr över vilka urler sökmotorerna visar i sina träfflistor. Sökmotorerna får helt enkelt gissa vilka urler som de ska slå ihop och vilken som är ”kärnan”. Värdesätter du att komma högt upp i träfflistor kan också din ranking påverkas genom att andra webbplatser använder olika länkadresser till att länka till samma innehåll. Detta innebär att din länkpopularitet så att säga späds ut. En sista bieffekt som framförallt gäller större sajter är att du får betala för den bandbredd som sökmotorerna använder för att indexera upp stora mängder sökvägar och urler som egentligen är dubbletter.

Kommer Google att straffa mig för duplicerat innehåll?

Google delar inte ut straff för denna typ av duplikation. Detta är en myt som även Google själva länge försökt begrava. Att däremot medvetet direkt kopiera andra webbplatsers innehåll är något Google ständigt arbetar med och här kan effekten bli att din webbplats tas bort ifrån sökindexet. Men så länge du har rent mjöl i påsen är det enda ”straffet” som utdelas lite oordning i din indexering.

Lös problemet med duplicerat innehåll med ”kärn-urler” eller canonical url’s

Du som sajtägare kan förenkla för sökmotorerna genom att berätta vilka sidor som är själva ”kärnsidorna”. Detta gör du genom att lägga till en ny länktagg i ditt meta-data enligt:
<link rel=”canonical” href=”http://dinsajt.se” />
Detta ger som effekt att vi flaggar för söktjänsterna att http://dinsajt.se är själva huvudadressen men vi förhindrar samtidigt inte söktjänsterna att indexera resten.

Samtliga större söktjänster stödjer idag ”canonical” vilket innebär att du genom att använda den kan renodla och förbättra din visning på sökmotorernas resultatsidor.

Fördjupning kring Canonical url’s hittar du bland annat på Googles egen blogg.

Relaterade inlägg:

  1. Bättre indexering med Sitemap.xml En sitemap (även kallad sajtkarta eller webbplatsöversikt) innebär vanligtvis en...
  2. Se resultatet av ditt SEO arbete i Analytics Ett annat sätt är att med hjälp av olika filter...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Bättre indexering med Sitemap.xml

Senare inlägg: AdWords:Hur kommer jag etta på mina sökord?