Använd profiler och filter i Google Analytics för dina subdomäner

i Google Analytics

För att få en samlad bild över dina besökare räcker det inte att bara ha en Analytics-profil som samlar ihop trafiken på din webbplats -framförallt inte om du har en eller flera subdomäner. Då kan det vara trevligt att särskilja de olika domänerna för att få en bättre överblick. Detta gör du med hjälp av profiler och filter.

Innan du börjar filtrera besöksdatat måste du dock fånga upp all subdomäntrafik. Detta gör du genom att uppdatera din spårningskod (tracking script) enligt: Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil

Om vi antar att du har en huvudsajt, http://dinsajt.se och därtill en subdomän, http://subdomän.dinsajt.se är målet med våra filter att få en profilstruktur i Analytics enligt:

  • En totalprofil som visar hela din webbplats trafik (http://dinsajt.se och http://subdomän.dinsajt.se
  • En profil för din huvudsajt, http://dinsajt.se
  • En profil för din subdomän, http://subdomän.dinsajt.se

Innan du börjar med filter bör du sätta upp en ny profil genom att kopiera din huvudprofil. Alla ändringar som du gör kommer att få omedelbar effekt och det kan vara trevligt att ha kvar en ”ren” profil med all din historik.

A. Totalprofil som mäter ALL trafik

  • Skapa en ny profil baserat på din befintliga. Namnge denna till t ex ”All trafik”.
  • Välj Edit/Redigera profil
  • Välj ”Add filter/Lägg till filter”
  • Namnge filtret till ”Separera subdomäner”
  • Välj ”Custom filter/Anpassat filter”
  • Inställningar:
    Filtertyp: Anpassat filter > Avancerat
    Fält A: Värdnamn
    Utdrag A: (.*)
    Utdrag B: Begär URI
    Utdrag B: (.*)
    Utdata till: Begär URI
    Konstruktör: $A1$B1

redigerafilter

Det vi nu har gjort är att i den profil som mäter all trafik skapat ett filter som gör att du kan se vilka domäner användarna har besökt. I dina rapporter kommer du nu att kunna se ”subdomän.dinsajt.se/en_sida.html” istället för bara ”/en_sida.html” som skulle vara fallet utan detta filter.

B. Huvudsajtprofil som exkluderar all trafik till subdomänen

Nu vill vi skapa ytterligare en webbplatsprofil i ditt konto som bara mäter trafiken till huvudsajten. All trafik till sidorna under subdomänen exkluderas därmed.

  • Skapa en ny profil enligt punkten A ovan. Namnge denna profil till ”Huvudsajten”
  • Välj Edit/Redigera profil
  • Välj ”Add filter/Lägg till filter
  • Namnge filtret till ”Exkludera subdomän”
  • Välj ”Custom filter/Anpassat filter”
  • Inställningar:
    Filtertyp: Custom filter > Exclude
    Filter Field: Hostname (Värdnamn)
    Filter Pattern: subdomän\.dinsajt\.se (Notera punkterna!)

exkluderasubdomain
Detta filter exkluderar nu all trafik från namngiven subdomän. Du ska alltså fylla i din egen subdomän och domän i fältet ”Filter Pattern”.

C. Subdomänprofil som bara mäter trafik på subdomänen

Den sista profilen vi skapar mäter endast trafiken till subdomänen. All annan trafik exkluderas.

  • Skapa en ny profil enligt punkten A ovan. Namnge denna profil till ”Subdomän”
  • Välj Edit/Redigera profil
  • Välj ”Add filter/Lägg till filter
  • Namnge filtret till ”Inkludera endast subdomän”
  • Välj ”Custom filter/Anpassat filter”
  • Inställningar:
    Filtertyp: Custom filter > Include
    Filter Field: Hostname (Värdnamn)
    Filter Pattern: subdomän\.dinsajt\.se (Notera punkterna!)

inkludera
Detta filter inkluderar nu endast trafik till namngiven subdomän. Du ska alltså fylla i din egen subdomän och domän i fältet ”Filter Pattern”.

Slutresultat

Resultatet av punkterna A, B och C ovan ska nu vara att du har skapat tre nya profiler som var och en mäter trafik enligt de filter vi skapat.

  • All trafik – mäter just all trafik och visar trafiken på de olika domänerna.
  • Huvudsajten – mäter endast trafik till huvudsajten
  • Subdomän mäter endast trafik till specificerad subdomän

Ehh? Hjälp mig, det här var svårt. Kontakta Webbistik!.

Relaterade inlägg:

  1. Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil Om din webbplats består av en eller flera subdomäner behöver...
  2. Kom igång med Google Analytics Oavsett om du redan idag använder ett statistikverktyg eller inte...
  3. Statistik och analys med Google Analytics Google Analytics är gratis att använda och hjälper tusentals svenska...
  4. Få ordning på din besöksstatistik genom att ange rätt standardsida Efter att ha använt Google Analytics ett tag kommer du...
  5. Se resultatet av ditt SEO arbete i Analytics Ett annat sätt är att med hjälp av olika filter...

{ 3 trackbacks }

Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil - Webbistik
03.12.09 at 8:09
Lästips från 12 March 2009
03.12.09 at 18:34
Bloggposter jag gillar - 13 March 2009
03.13.09 at 10:19

{ 1 kommentar }

Anna 12.23.10 at 14:32

Hej,

Bra inlägg, men jag undrar en sak kopplat till B ”Huvudsajtprofil som exkluderar all trafik till subdomänen”. Hur exkluderar man all trafik till subdomäner (om man har flera alltså)? Jag vill ha en profil där jag bara får all statistik kopplat till huvuddomänen.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Mät alla subdomäner under en och samma Analytics-profil

Senare inlägg: Hur ofta syns dina AdWords-annonser?