AdWords:Hur kommer jag etta på mina sökord?

i Google AdWords, SEM

Din placering avgörs av dels ditt maxbud per klick samt din Quality Score enligt formeln:

Maxbud x Quality Score = Din placering

Exempel:
Kund A köper klick för 3:- och har en Quality Score på 2. ”Priset” för en viss placering blir 6.
Kund B köper klick för 2:- och har en Quality Score på 3. Även detta summerar i 6 men denna kund köper alltså samma position/placering som kund A fast 1:- billigare.


Du kan inte köpa dig till topplaceringarna ovanför träfflistan utan dessa avgörs främst med hjälp av Quality Score. google-traff

Din Quality Score är något som sätts av Google som likt sökalgoritmerna är en väl förborgad hemlighet. Du kan dock påverka din Quality Score genom att ständigt förbättra:

  • Dina annonsgruppers CTR. Relevanta annonser älskas av Google.
  • Relevansen på dina landningssidor. Har du en hög avvisningsfrekvens eller stannar besökaren? Du bör även beakta laddningstid och om dina sökord och beskrivningar återfinns på landningssidan. Vill du verkligen förbättra din konvertering från landningssidorna kanske du är mogen för Website Optimizer?
  • Sökordets historia och budget. Har du arbetat långsiktigt och konsekvent med att förbättra CTR för de specifika sökorden som är kopplade till annonsen?
  • Ditt totala AdWords konto. Misshandlar du vissa annonsgrupper och månar om andra? Google vill se att du menar allvar och tar hänsyn till hela ditt konto vad gäller Quality Score.

Ju högre Quality Score, ju lägre klickkostnad och desto högre upp kommer dina annonser att visas.

Relaterade inlägg:

  1. Hur ofta syns dina AdWords-annonser? Visningsandelar är ett mätverktyg i AdWords som visar hur ofta...
  2. Ditt eget varumärke som sökord? Om du ska jag köpa ditt eget varumärke som sökord...
  3. Negativa sökord – de bortglömda sökorden Vanliga sökord och sökfraser berättar för AdWords när annonsen ska...
  4. Hur ofta ska annonstexterna uppdateras? Ett av de vanligaste felen inom sökannonsering och Google AdWords...
  5. 5 kostsamma AdWords-misstag Att börja annonsera med hjälp av Google AdWords kan...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Bli av med problemet ”duplicerat innehåll”

Senare inlägg: Google AdWords ABC