AdWords hjälp och tips till mer trafik

i Google AdWords, Marknadsföring, SEM

google adwords hjälpVi får många mail som handlar om hjälp till självhjälp för Google AdWords. Ofta handlar det om olika tips om hur kontot kan förbättras, hur ofta kontot ska uppdateras och hur man bäst får effekt i samspelet AdWords – Analytics. Här kommer därför en snabb sammanfattning och kort strategi kring sökannonsering.

Syfte med sökannonseringen

Grundläggande i hanteringen av ett AdWordskonto är syftet med sökannonseringen. Ofta hamnar sökannonserings- och SEO-pengen i någon form av marknadsbudget vilket gör att sökinvesteringen ska stödja övrig annonsering och marknadsaktiviteter. Personligen ser jag gärna att sökannonseringen ses som en säljkostnad då den i princip alltid ska generera mer pengar än vad det kostar OCH att budgeten inte pendlar upp och ner beroende på hur företagets marknadsbudget utvecklar sig över året.

En lämplig fördelning av budget för sökannonsering är klassiska 80/20 där 80% av investeringen går till att köpa sökord och trafik som genererar ett direkt ökat resultat (värdet av en besökare överstiger kostnaden) och där 20% öronmärks som marknadsföring över tid i syfte att stärka varumärket.
Skillnaden blir då tydlig vad syftet med investeringen är och delarna kommer därmed att mätas på olika sätt och därför inte vara jämförbara med varandra.

Alltså; sökord. annonsgrupper och kampanjer som syftar till ökad lönsamhet mäts och jämförs genom kostnad per klick, konverteringsgrader, intäkter och allt därtill.
Sökord relaterade till marknadsföringsposten mäts på andel visningar, antal besökta sidor per besök, återbesöksgrad m.m.

Mät intäkter, inte bara kostnader

Ett lyxproblem för en del sajter är att de kan få mycket trafik från andra källor än Google. Man väljer då många gånger att dra ner på sin AdWords-budget och refererar till att trafiken är för dyr och väljer att hälla in trafik från andra, ”billigare” sajter.

Anledningen till detta resonemang är att man stirrar sig blind på klickpriset och inte intäkten detta klick ger på den egna sajten. Genom att ta fram ett antal KPI:er (Key Performance Indicators = nyckeltal) som sätter fingret på exakt vad det är som driver intäkterna kan klickpriset enkelt ställas i relation till intäkterna. I majoriteten av fallen konverterar AdWords långt bättre än annan annonsering trots ett högre klickpris.

Exempel:
Bannerannons ”x” kostar i snitt 2 kr per klick. 5 av 100 besökare från denna köper en produkt i vår e-butik vilket vi i snitt tjänar 30:- på. Vad detta säger är att vi i snitt tjänar 1,50 kr på ett besök från bannerannonsen (5×30/100) varför bannerannonsen i detta fall är en förlustaffär (-0,50 kr per klick).

Sökord ”y” kostar i snitt 4:- per klick. 18 av 100 besökare köper vår produkt och vår förtjänst är fortfarande 30:-. Varje besök ger alltså en intjäning på 5,40 kr (18×30/100) vilket gör att vi tjänar 1,40 kr för varje besökare vi får. Om detta är fallet bör i princip budgeten vara obegränsad! Betala 4 kr för att få tillbaka 5,40.

Snabbhjälp till Google AdWords

Google AdWords ABC

Eget varumärke som sökord


Negativa sökord – de bortglömda sökorden

Har du som läser värdefulla tips och trix får du gärna skriva om dem och behöver du hjälp till självhjälp med ditt eget AdWordskonto är det bara att kontakta oss.

Relaterade inlägg:

  1. Introduktion till AdWords kvalitetspoäng och CPC Att AdWords kan vara komplicerat och ibland obegripligt svårt håller...
  2. Google’s guide till AdWords nya gränssnitt Fler och fler börjar nu få tillgång till AdWords nya...
  3. Jämför svenska och internationella sökningar Som en del i ditt SEO-arbete och i sökmarknadsföringen använder...
  4. Google AdWords ABC AdWords är Googles eget verktyg för hantering av sponsrade länkar,...
  5. AdWords budsimulator Google AdWords lanserade nyligen en budsimulator som ger dig möjlighet...

{ 0 kommentarer }

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Negativa sökord – de bortglömda sökorden

Senare inlägg: Hur ofta ska annonstexterna uppdateras?