5 sätt att mäta print, radio och TV-reklam

i Google AdWords, Google Analytics, Marknadsföring

Mät effekten av printannonserGrunden till allt framgångsrikt arbete online är att mäta, mäta och åter mäta resultat och effekter av olika aktiviteter. Men hur mäter jag ”offline”-kampanjer som print, radio och TV? Otvivelaktigt har även dessa aktiviteter effekt på min webbplats men hur vet jag vad som ger vad?

E-handelstrender skrev för någon vecka sedan ett intressant inlägg baserat på Practical ecommerce Four ways to measure print advertising effectiveness. Till dessa tips har jag även lagt till ett par som känns relevanta i sammanhanget.

1. Använd annonsspecifika subdomäner

subdomainSubdomäner är en favorit bland framförallt e-handlare och används när du vill isolera en del av din huvudwebbplats t ex http://subdomän.webbistik.se/. Föredelen med att använda en subdomän för en specifik kampanj är att den kan vara kanalspecifik som ”Gå in på rally.webbistik.se för att läsa mer om hur du snabbt ökar din trafik”

Domänen ”rally” är då specifik för kampanjen och du kan då enkelt mäta trafiken på just den delen av din webbplats. Länkar du till kampanjen från din förstasida måste du självklart räkna bort den trafiken i din uppföljning. Nackdelen med att använda subdomäner är att all trafik och inlänkning till den räknas som en ny domän av Google. Din huvuddomän får alltså inte ta del av den länkjuice som din eventuella subdomän får. Ett sätt att komma runt detta är att använda kataloger istället t ex webbistik.se/rally. Denna url kan dock bli lite för svår för besökarna att komma ihåg och du kommer troligtvis se en ökad trafik till din förstasida istället.

2. Använd kuponger och rabattkoder

rabattkodNågra av de populäraste sökningarna på Google handlar om rabattkoder och kuponger. Precis som med traditionell DR där kupongklippandet är vanligare än du tror används söktjänster och rabattkoder framgångsrikt av många e-handlare.

Genom att lägga till ett fält i köpprocessen där kunden kan ange sin rabattkod kan du enkelt mäta effekten av dina offline-aktiviteter. Även här kan koderna vara olika och kanalspecifika vilket gör att du direkt kan härleda köp till en specifik annonskampanj och källa. Tillsammans med e-commerce tracking i Google Analytics får du stenkoll på dina avslut.

3. Fråga besökaren

questionSjälvklart kan du fråga dina besökare vad som fick dem att besöka eller handla av just dig. Se till att frågeformuläret är kort och koncist och helst utformat på ett sådant sätt att det inte stör användarupplevelsen. Ett sätt är att baka in frågan i köpprocessen ett annat är att fråga direkta besökare (de som knappar in din adress direkt utan att komma från andra trafikkällor) med hjälp av ett infogat element eller pop-up.

4. Bestäm din baseline för direkt trafik

baselineDen här varianten är lite mer komplex men kanske den mest rättvisande variaten. Låt säga att du normalt har ca 2 000 besök per vecka som kommer utan källa, d v s klassas som direkt trafik. Om du tillsammans med TV4 kör en kampanj där du kommunicerar din webbplatsadress och på så sätt ökar din direkta trafik till 4 000 kan du härleda ökningen till din TV-kampanj.

Till detta bör du ta hänsyn till den trafik du får från Google. Många användare, vääääldigt många, navigerar med hjälp av söktjänster. Med detta menar jag att man använder Google sökfält som adressfält, dvs folk söker på din webbadress. Detta får som effekt att du även kommer se en trafikökning från Google genom att annonsera i TV.
Genom att på förhand bestämma vad ett normalläge är för din trafik, både direkt och som härleds från Google, kan du mäta kampanjeffekter genom de temporära ökningar din får.

5. Mät försäljningen periodvis

salesMer än självklar och förutsätter att du faktiskt säljer någonting. Om du normalt säljer 13 kepsar i veckan och helt plötsligt i din kampanjvecka säljer 103 så beror ökningen sannolikt på dina marknadsföringsinsatser. Kan med fördel kombineras med rabattkuponger och koder enligt exemplet ovan.

Använd AdWords som kampanjkomplement

Den här punkten hör egentligen inte hit och blir den sjätte punkten i listan. Använd AdWords i din kampanjplanering! Otvivelaktigt är det så att folk kommer att söka på ditt varumärke om de ser eller hör din kampanj. Många kommer inte att knappa in din webbplatsadress utan de kommer att söka på Google. Så är det bara. Även undersökningar kring renodlad bannerannonsering visar att ca 20% av de som ser en banner inte kommer klicka på den utan istället kommer de att söka på Google på ditt varumärke eller vad du nu kommunicerar i bannerannonsen. Märkligt, men sant.
Lycka till och kommentera gärna vad som fungerar och inte. Ger verkligen radioreklam en märkbart högre trafik och försäljning?

Inga relaterade inlägg.

{ 1 trackback }

Länktips nr 1 - Sydsvenskan.se
09.05.09 at 14:18

{ 2 kommentarer }

Stefan 07.13.09 at 18:14

Jag förde nyligen denna diskussionen med en kund till mig. Han driver en bilfirma med ett tiotal anställda och spenderar årligen ganska stora summor på reklam i tidningar och på radio.

Själv har jag fått all min reklamerfarenhet genom internet och därför aldrig hamnat i sitsen där det inte är möjligt att föra statistik över ROI. Trots längre funderingar så har jag fortfarande inte kommit på någon smidig metod för att se om reklamen i radio verkligen lönar sig. I tidningar fungerar rabattkuponger och jag ska lägga fram det vid nästa möte.

Magnus 07.14.09 at 21:20

Håller med Stefan. Jobbar på mediabyrå och vi försöker att synka webb och andra medier vilka är svåra att mäta ”online”. Ska även jag ta upp tipsen så får vi se vart det leder :-)

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Se resultatet av ditt SEO arbete i Analytics

Senare inlägg: Hur visas trafik från bokmärken i Analytics?