5 kostsamma AdWords-misstag

i Google AdWords, SEM

3adwords
Att börja annonsera med hjälp av Google AdWords kan vid en första anblick verka enkelt. Google visar med enkla illustrationer hur du med små medel kan öka trafiken genom att skapa en annons som sedan användarna klickar på och vips så har du en ny potentiell kund. Vi som redan använder AdWords vet att det bakom den enkla trestegsraketen döljer sig hårt arbete, många misstag och ett aldrig sinande analys- och förbättringsarbete.

De senaste åren har konkurrensen ökat avsevärt vad gäller sponsrade länkar, PPC-annonsering, SEM eller vad du nu vill kalla det. AdWords som verktyg har blivit alltmer komplext, dina konkurrenter har vaknat till liv och klickkostnaderna har ökat. För att överhuvudtaget ha en möjlighet att slå sig in i denna snårskog finns det tre delar som ligger till grund för ett lyckosamt och lönsamt arbete:

  1. Kunskap kring AdWords som arbetsverktyg
  2. Gediget sökordsarbete med alla de efterforskningar kring trender och volymer som krävs
  3. Din kontostruktur, dvs hur du ordnar kampanjer, annonsgrupper och sökord

Med dessa grundbultar i bakfickan har du bra förutsättningar för att vara med i matchen. Vilka är misstagen jag ska akta mig för då?

1. Sökord ingen vill ha

Ingen kan din affär bättre än du själv. Med detta sagt så ska du vara varsam med dina sökord. Fackman som du är gör att du troligtvis har en mängd idéer på sökord som är relevanta till din webbplats. Sökord ingen söker på…
Innan du kör igång med interna sökordsworkshops ska du ta en titt på hur användarna hittar till dig idag samt vilka relevanta ord och fraser som överhuvudtaget har någon volym.

  1. Kika in i Google Analytics och se vilka sökord som användarna har sökt på för att sedan hitta till din webbplats. Rapporten Trafikkällor / Sökord ger dig en fingervisning om hur användarna hittar till dig idag.
  2. Med en handfull sökord får du förslag på liknande med Google AdWords Sökordshjälpmedel. Verktyget ger dig snabbt en lista på relevanta sökord samt trafikestimat på dessa.
  3. Hamra in dina nyvunna sökord i Google AdWords Trafikkalkylator. Här får du nu ett estimat (ibland helt uppåt väggarna) på sökvolymer, kostnad och beräknade annonspositioner.

Slutsats: Använd de verktyg som finns för att hitta rätt sökord. Gissa inte.

2. Använd inte bara breda sökord och fraser

Lär dig använda de olika varianterna av sökord och fraser. Ju mer specifik fras desto mer relevant för användaren som söker vilket oftast ger en högre konvertering. Börja med att endast använda exakta matchningar och frasmatchningar för att sedan testa breda sökord. Ja, det är lockande att bara köra brett, men gör inte det då du många gånger eldar för kråkorna. Säljer du nya bilar ska du alltså hålla dig ifrån ordet bilar och bli mer specifik. Ordet bilar kan ju faktiskt innebära allt från godis till tunga lastfordon.
sökord = brett matchade
”sökord” = exakt matchning av fras
[sökord] = endast exakt matchad term

Slutsats: Använd alla kombinationer av matchning för en så relevant annonsvisning som möjligt.

3. Negativa sökord/matchningar

Att använda negativa sökord kan vara ett mycket effektivt sätt att filtrera bort ord och fraser som inte är relevanta för din webbplats. För att återgå till exemplet bilar så kan negativa sökord vara:
-ahlgrens
-last
Genom att ange dessa kommer inte din annons att visas för sökningar på Ahlgrens bilar eller lastbilar.
Läs mer om negativ matchning i AdWords hjälp.

Slutsats: Använd negativa sökord/negativ matchning för att utesluta sökningar som inte är relevanta för dig.

4. Lägg inte alla sökord i samma annonsgrupp

Syftet med en annonsgrupp är att visa relevanta annonser för en grupp av sökord. Segmentera därför dina sökord i (annons)grupper baserat på ämne, målgrupp eller erbjudande. Genom att paketera dina sökord ökar du annonsernas relevans vilket ger:

  • Maximering av CTR, dvs genomklickfrekvens.
  • Högre Quality Score.
  • Bättre annnonspositioner
  • Lägre klickpris!

Slutsats: Lär dig använda annonsgrupper.

5. Skyffla runt dina sökord

Du bör ha en idé om vad som är en bra CTR. Ett absolut minimum är 1% och har du ett sökord som visats 100 gånger utan ett enda klick bör du fundera på att flytta sökordet till en annan annonsgrupp alternativt skapa en ny. Genom att ständigt flytta, ändra, ta bort och skapa nya sökord och annonsgrupper kommer du att öka din CTR och därmed få bättre annonspositioner till ett lägre pris.
Då din Quality Score för ett enda sökord påverkar alla annonsgrupper och kampanjer kan en riktigt sopig grupp av sökord dra ner även de som fungerar bra.

Slutsats: Släck ner sökord och annonsgrupper som inte fungerar och starta nya om det behövs.

Det finns säkert massor med andra fallgropar kring PPC-annonsering och AdWords. Kommentera gärna med dina egna erfarenheter :-)

Relaterade inlägg:

  1. AdWords hjälp och tips till mer trafik Vi får många mail som handlar om hjälp till självhjälp...
  2. Hur ofta ska annonstexterna uppdateras? Ett av de vanligaste felen inom sökannonsering och Google AdWords...
  3. AdWords:Hur kommer jag etta på mina sökord? Din placering avgörs av dels ditt maxbud per klick samt...
  4. Google’s guide till AdWords nya gränssnitt Fler och fler börjar nu få tillgång till AdWords nya...
  5. Negativa sökord – de bortglömda sökorden Vanliga sökord och sökfraser berättar för AdWords när annonsen ska...

{ 1 kommentar }

Martin 04.14.09 at 21:41

Mycket bra oc grundläggande inlägg. Om man ska komplettera med något så skulle det kunna vara om annonstexter! Den mest ”mjuka” delen i av en annonsform som annars tungt styrs av hårda värden. Anpassa dina annonstexter efter annonsgrupper, byt ut dem efter säsong och jobba hela tiden med att förfina dem. En stor framgångsfaktor som i tungt konkurrensutsatta branscher kan vara skillanden mellan flipp & flopp..

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML taggar and attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tidigare inägg: Mät effekten av PR och marknadsföring i sociala medier

Senare inlägg: Google’s egen guide till SEO